Vi har i en ny analyse set nærmere på Retail i marts, jf. vedhæftede.
Et kort opsummering af analysen er som følger:
- Hver fjerde Retail virksomhed er forsvundet siden 2000 og det er især de små firmaer med færre end 20 ansatte, som har drejet nøglen om.
- Udviklingen har været præget af store geografiske forskelle, idet landsdele, som har oplevet positiv beskæftigelsesvækst og den største fremgang i befolkningsudviklingen, har set en markant mindre reduktion i antallet af butikker end de øvrige landsdele.
- Før Covid-19 krisen ramte, var Retail på vej frem, understøttet af en robust vækst i detailsalget. Det ændrede Covid-19 krisen på. Den økonomiske tomgang steg synkront på tværs af regionerne med ca. 1 %-point i 2020.
- Truslen fra e-handlen – særligt fra rene internetbaserede virksomheder - er kommet for at blive. Vores beregninger viser, at der fortsat vil være plads til virksomheder, som benytter sig af multiple salgskanaler, herunder fysiske butikker. Men der bliver færre små butikker og færre butikker i områder med lav befolkningsvækst og negativ beskæftigelsesvækst.
Læs hele analysen