I den vedhæftede analyse har vi set nærmere på hvilken udbudsstrategi, der har tjent boligsælgerne bedst på det seneste. Det er gjort via et dataudtræk fra home, der indeholder data for næsten 5.600 solgte huse siden 2011 og frem til april. Konklusionerne er som følger:
- Trods boligkrisen er det ikke usædvanligt, at boliger sælges hurtigt, og at de også sælges tæt på først udbudte pris. Der er dog store variationer på tværs af de solgte huse. I modsatte grøft ser vi således salgstider på mere end 1.000 dage og udbudspriser, der til en start er sat 40-50 % for højt i forhold til salgsprisen.
- Data bekræfter, at der er en tydelig sammenhæng mellem salgstid og graden af realisme i udbudsprisen. Huse, der sælges stort set uden nedslag, har gennemsnitlige salgstider på i underkanten af 100 dage, mens huse, hvor første udbudspris har været mere end 15 % højere end salgsprisen, gennemsnitligt set har haft en salgstid på over 200 dage.
- En hurtig salgstid er ikke det samme som en høj salgspris. Imidlertid viser det sig at de boligsælgere, der siden starten af 2011 har sat en skarp udbudspris, generelt set er blevet belønnet med en højere salgspris.
- Beregninger indikerer, at boligsælgere, der er startet 10-20 % højere ud end salgsprisen, er endt med at få mellem 100.000-200.000 kroner mindre i hånden for et gennemsnitligt parcelhus på 140 kvadratmeter i forhold til en skarp udbudspris. Der er usikkerhed forbundet med disse estimater, da vi ikke følger det ”samme” hus, men den overordnede konklusion synes robust.
- Det er ikke så overraskende igen. Med boligpriser, der er faldet overraskende kraftigt gennem 2011 og ind i starten af 2012, har man som boligsælger risikeret at halte efter markedsudviklingen, hvis man er startet med en for høj udbudspris.
Med den udvikling vi ser på boligmarkedet over det kommende års tid, vil det stadig være vores generelle anbefaling til boligsælgerne at sætte en skarp udbudspris fra første dag.
Læs hele analysen om udbuds- og salgspris (pdf)