Den 29. februar 2024: Danske Bank, og dermed også Realkredit Danmark, har desværre konstateret en række fejl i de systemer, der håndterer personlige fordringer (inkassogæld) efter salg af ejendomme (herefter gældssystemer). Fejlene betyder, at vi i nogle tilfælde har opkrævet gæld, der var forældet, eller i nogle tilfælde opkrævet mere gæld, end de berørte kunder skyldte.
Siden vi konstaterede fejlene, har vi arbejdet intensivt på at løse problemerne og kompensere kunder, der har betalt for meget. I takt med at arbejdet er skredet frem, har vi samtidig konstateret flere fejl, der har øget omfanget og kompleksiteten af udfordringerne betragteligt. Derfor har vi udviklet en løsning, der skal sikre hurtigere afklaring for langt de fleste af vores kunder med gæld i vores fejlbehæftede gældssystemer.
Vi bruger en automatiseret model eller et beregningsværktøj til at beregne kundernes sag, fordi en nøjagtig gennemgang af hver enkelt sag vil betyde, at kunderne skal vente betydeligt længere på at få afklaring om deres gæld og eventuel udbetaling af kompensation. Størstedelen af kunder med restgæld, der kan være omfattet af fejlene, har fået deres gæld sat til 0 kr. De resterende kunder, der er omfattet af løsningen, bliver kontaktet direkte.
Vi tilbyder kompensation, hvis vi har opkrævet for meget
Hvis kunder har betalt af på deres gæld, og deres betalinger kan være påvirket af fejlene i vores gældssystemer, udbetaler vi en kompensation i de tilfælde, hvor vi kan have opkrævet for meget. Vi er i gang med udbetalingen af kompensation og vi forventer at udbetale kompensation til de resterende kunder i løbet af 2026. Det vil dog være en løbende proces, og for nogle kunder vil det tage længere tid, for eksempel fordi deres sag er mere kompleks. Kunder, der er berettiget til kompensation, bliver kontaktet direkte.
Sådan gennemgår vi kundernes sager
Vi bruger en automatiseret model til at beregne, om vi for nogle kunder kan have opkrævet for meget på deres personlige fordringer (inkassogæld) enten efter salg af ejendom eller omlægning af lån (herefter gældssystemer). Det gør vi, fordi en nøjagtig gennemgang af hver enkelt sag vil betyde, at kunderne skal vente betydeligt længere på en afklaring om deres gæld og eventuel udbetaling af kompensation. Læs mere om den automatiserede model her <Sådan bruger vi en model til at beregne kompensation>.
I nogle sager bruger vi et automatiseret beregningsværktøj
I særlige tilfælde og i nogle af de mere komplekse gældssager bruger vi et automatiseret beregningsværktøj til at beregne, om vi har opkrævet for meget. I beregningen genskaber vi sagens forløb ud fra de informationer, vi har tilgængelige – og genberegner gælden på den enkelte kundes sag.
Du kan læse mere om det automatiserede beregningsværktøj her <Sådan bruger vi et automatiseret beregningsværktøj til at beregne kompensation>.
Anmodning om individuel gennemgang
Hvis du er uenig i beregningen af kompensation eller ikke ønsker en automatiseret behandling af din sag, er det muligt at anmode om en individuel gennemgang af sagen. Ved en individuel gennemgang genskaber vi sagens forløb ud fra de informationer, vi har tilgængelige – og genberegner gælden i den enkelte kundes sag. Læs mere om en individuel gennemgang her <Individuel gennemgang af sager efter anmodning>.
Oversigt over fejlene i vores gældssystemer
Det er muligt at se en oversigt over fejlene her <Oversigt over fejl i vores gældssystemer>. I oversigten fremgår det blandt andet, hvilke fejl der bliver håndteret i den automatiserede model, i beregningsværktøjet og i den individuelle gennemgang.
Status på vores gældsinddrivelse
Vi er påbegyndt genoptagelsen af vores gældsinddrivelse og foretager i øjeblikket en gradvis implementering af vores nye gældssystem. Det betyder, at det på nuværende tidspunkt ikke håndterer alle sager. Derfor har vi indgået et samarbejde med vores eksterne inkassopartner, der medfører, at nye sager, der endnu ikke kan håndteres af vores eget gældssystem, bliver overdraget ved salg til denne inkassopartner. Den løsning vil gælde, indtil vores nye gældssystem er fuldt implementeret. Vi forventer at kunne håndtere 90 % af indkomne sager i vores eget system i løbet af 2026.
Gæld overført til vores gældssystemer pr. 1. oktober 2020
Størstedelen af kunder med gæld, der er overført til vores gældssystemer efter, at vi oprindeligt stillede vores gældsinddrivelse i bero pr. 1. oktober 2020, vil få deres gæld sat til 0 kr. Inddrivelsen af deres gæld vil altså ikke blive genoptaget. Denne løsning er valgt for at sikre hurtigst mulig afklaring for disse kunder, og for at minimere risikoen for at gentage tidligere fejl ved genoptagelse af disse sager.
Enkelte sagstyper er ikke omfattet af løsningen. Dette gælder eksempelvis erhvervssager, da der allerede er igangsat eller planlagt en alternativ løsning for disse.
Kunder, der mod vores anbefaling, har betalt af på deres gæld, efter gældsinddrivelsen har været stillet i bero, vil blive kontaktet direkte, hvis de er berettiget til kompensation.
Du er velkommen til at kontakte os
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af din sag, er du velkommen til at kontakte os på sagsbehandlingrd@rd.dk og 45 12 58 88. Du har også mulighed for at kontakte Danske Bank og søge om kompensation, hvis du mener, at du har haft et indirekte tab som følge af fejl i din gældssag. Læs mere her (Anmeld et indirekte tab eller anmod om kompensation). Et indirekte tab afhænger af individuelle omstændigheder og kan for eksempel relatere sig til, at din gæld har været registreret forkert i vores gældssystemer. Det kan derfor blandt andet have haft negativ betydning for vurderingen af din kreditværdighed ved optagelse af lån m.m.